Site icon MARTES, s.r.o.

Slovenská pošta potrebuje viac balíkoboxov

Riaditeľ Slovenskej pošty Martin Ľupták a riaditeľ úseku prevádzky Boris Katuščák v rozhovore pre Živé.sk naznačili ďalšie plány poštového operátora pri zahusťovaní svojej siete balíkoboxov. Súčasných automatov je málo a sú drahé. Pošta bude preto hľadať riešenia, ako ušetriť, a zároveň udržať krok s konkurenciu v kuriérskych službách.

Slovenská pošta má momentálne 130 takýchto automatov, kde si môže človek nechať doručiť balík. Jeden balíkobox stojí asi 50 000 EUR. Ich prevádzka však doposiaľ nie je pre poštu zisková. Preto operátor pri obstarávaní nových balíkoboxov bude pozerať na to, aké vlastnosti a funkcie bude vyžadovať, aby sa cena príliš nenavyšovala.

Jedným z riešení by bola dohoda s inými trhovými hráčmi o spoločnom využívaní balíkoboxov, napr. s e-shopmi, alebo ako naznačili zástupcovia v rozhovore pre Živé.sk s medzinárodnou kuriérskou spoločnosťou.

Pre malé obce s niekoľkými stovkami obyvateľov sa osadenie drahého balíkomatu veľmi nebude rentovať. Na trhu však existuje aj lacnejšia alternatíva, ktorá stojí rádovo okolo 1 000 €. Tieto tzv. light-boxy majú konštrukcia z drevotriesky, preto sú určené do interiéru. Pošta sa bude snažiť dohodnúť s obcami, aby rozhodli o zakúpení takýchto light-boxov a umiestnili ich napríklad v priestoroch obecného úradu.

Novo budované developerské štvrte tiež ocenia umiestnenie balíkoboxov. Tu pošta uvažuje o modeli, kde by investície do zariadenia boli na pleciach obyvateľov a pošta by ich iba obsluhovala.

V najbližších týždňoch sa zodpovední manažéri pošty budú zamýšľať nad obchodnými modelmi a parametrami novoobstarávaných balíkoboxov. Súčasťou tvorby stratégie budú aj spôsoby motivácie zákazníkov, aby ich viac využívali.

Viac ako tretina zákazníkov si balíky necháva posielať na dobierku. Z toho vyplýva potreba mať balíkomat vybavený platobným terminálom. Spracovávať v balíkomatoch hotovosť však pošta neplánuje. Prevádzku by to veľmi predražilo.

Ďalšie praktické otázky sa budú týkať potrebného vybavenia napr. osvetlením alebo akumulátormi, aby boli balíkoboxy nezávislé od pripojenia do elektrickej siete. Robustné konštrukčné riešenie má svoje výhody, otázkou ale je, nakoľko je potrebné. Pre porovnanie, balíkobox Alzy váži 500 kilogramov, zatiaľ čo balíkobox Slovenskej pošty 2 tony.

Exit mobile version