Projekt Českej pošty Balíkovňa funguje niečo vyše dvoch rokov. Úspešný štart a neustále zvyšovanie kvality služby sa stretlo s pozitívnou odozvou u zákazníkov, ako aj obchodných partnerov, vysvetlila riaditeľka projektu Jana Sedláková v rozhovore pre PriemyselDnes.sk. Rastúci záujem o nakupovanie cez internet, ktorý sa ešte zintenzívnil počas pandémie, zaradil Balíkovňu medzi perspektívne projekty Českej pošty.
Na vydanie balíka stačí zákazníkovi PIN kód a minúta času.
Projekt Balíkovňa vznikol pred Vianocami 2018. Jeho prvotnou ambíciou bolo zlepšenie zákazníckej skúsenosti, v sezóne najmä pri vyzdvihovaní vianočných darčekov. Už pri štarte projektu dokázala Balíkovňa vybaviť zákazníka za tri minúty. Počas vianočných sviatkov o rok neskôr potrebovala na to už iba dve minúty.
Ako mimoriadne užitočná sa služba Českej pošty ukázala počas pandémie. Skrátenie obsluhy zákazníka na jednu minútu nielenže zvýšilo kvalitu služby, ale prispelo tiež k ochrane ich zdravia počas nákazlivej choroby.
Balíkovňa predstavuje jednoduchú a flexibilnú alternatívu k inak pomerne robustnému systému, ktorý pošta musí ponúkať zo zákona ako poskytovateľ univerzálnej služby.
Česká pošta plánuje projekt Balíkovne ďalej rozvíjať. Už teraz tvorí e-commerce 40% z celkového počtu balíkov. Očakáva sa, že nakupovanie v e-shopoch bude narastať. Doručovanie cez Balíkovňu v súčasnosti ponúka asi 2300 českých e-shopov. Ambíciou pošty je stať sa partnerom všetkých najväčších e-schopov z prvej tridsiatky, resp. päťdesiatky.
Na obsluhu rastúceho objemu balíkových zásielok bude potrebné prispôsobiť aj kapacity. Balíkovňa funguje na 400 pobočkách Českej pošty. Limitujúcim faktorom pre rozširovanie do ďalších pobočiek sú malé pošty s jedinou poštovou priehradkou, bez samostatného obslužného kanála pre balíky.
Riešením v takýchto prípadoch môže byť spolupráca s externými partnermi. Do siete výdajných miest sa môže zapojiť prakticky ktokoľvek. Stačí mu na to len smartfón alebo tablet a mobilná aplikácia Balíkovne.
Nadväzovanie spolupráce s potenciálnymi novými výdajnými miestami zverila pošta priamo svojim doručovateľom. Tí najlepšie poznajú miestne pomery. Samotné zadministrovanie dohody následne prevezme akvizičné oddelenie pošty.
Spolupráca je kľúčovým slovom aj pre celý logistický reťazec. Pošta sa snaží využívať synergie. Tak napríklad na časti trasy využije dopravcu, ktorý má práve voľné kapacity. V mieste určenia potom nemá problém výdajné miesto zdieľať s inými firmami. Tým sa líši od niektorých svojich konkurentov, ktorí by mali radi výdajné miesta len pre seba.
A čo ešte čaká Balíkovňu v tomto roku? Spustí mobilnú aplikáciu, s ktorou zákazník bude môcť sledovať svoju zásielku až po presný dátum a čas, kedy si ju môže vyzdvihnúť na výdajnom mieste. Zameria sa na pokrytie všetkých miest nad 10,000 obyvateľov a nadväzovanie strategickej spolupráce s najväčšími e-shopmi. Česká pošta usilovne pracuje na tom, aby si väčšina zákazníkov pre svoje vianočné darčeky vybrala práve Balíkovňu.
1 komentár k “Česká pošta úspešne rozvíja Balíkovňu”