Site icon MARTES, s.r.o.

Aké budú logistické trendy v e-commerce v roku 2022?

courier traveling with his cargo bike through the city, lateral view

Snáď len málokto si nevšimol boom, ktorý už pár rokov zažíva obchodovanie cez internet a kuriérske služby. To, čo sa najskôr javilo iba ako zjednodušenie a zefektívnenie dodávateľského reťazca, sa v čase pandémie ukázalo ako nevyhnutnosť. Kam teda smeruje e-commerce? A aké budú súvisiace logistické trendy v roku 2022? Odpovede na tieto otázky sa pokúsila dať konzultačná spoločnosť SCCG, The Supply Chain Consulting Group.

Konzultačka SCCG vytypovala päť hlavných trendov v e-commerce, ktoré môžeme očakávať v roku 2022. Sú to tieto:

  1. zvýšenie dopytu po logistických službách tretích strán;
  2. posun služieb balenia a odosielania bližšie k zákazníkovi;
  3. optimalizácia logistiky poslednej míle;
  4. rastúci dôraz na ekologickú udržateľnosť;
  5. pokračujúci rastúci význam technológií.

Pozrime sa teraz na jednotlivé trendy bližšie.

Logistické služby tretích strán

Rastúci objem elektronického obchodu bude motivovať rôzne firmy zapojiť sa do dodávateľského reťazca v postavení tretích strán. Budú ponúkať svoje distribučné sklady a poskytnú tiež svoje služby pri zadávaní a vychystávaní objednávok. Pri mestách budú vznikať rôzne mikrosklady čo najbližšie k zákazníkovi. Maloobchodníci, ktorí budú mať k dispozícii niekoľko distribučných skladov, budú môcť manažovať väčšie objemy objednávok, mať kvaliťnejší skladový manažment a dosahovať kratšie doby dodania.

Bližšie k zákazníkovi

Výrobcovia najmä značkových produktov ich budú čoraz viac ponúkať a predávať priamo koncovému zákazníkovi. Ide o tzv. D2C logistiku, direct-to-consumer, teda priamo k spotrebiteľovi. Výrobca tak získava priamejší kontakt so zákazníkom. To mu umožňuje lepšie manažovať značku, zvyšovať svoju reputáciu aj kvalitu zákazníckych služieb.

Ako príklad úspešného D2C modelu uvádza SCCG britského značkového predajcu športového oblečenia Gymshark, ktorý si vybudoval trh medzi fitnes nadšencami pomocou influencerov a sociálnych médií. Firma, ktorá vznikla v roku 2012, dosiahla v roku 2020 tržby vyše 260 miliónov britských libier.

Úspech v D2C si vyžaduje dobrú stratégiu vychystávania a odosielania tovaru zákazníkovi. Dôležitá je aj schopnosť flexibilne sa prispôsobovať meniacemu sa objemu. Tak ako tieto firmy budú postupne rásť, môžu sa rozhodnúť využívať služby tretích strán.

Práve pri takomto type dodávok priamo zákazníkovi bude mimoriadne dôležitá reverzná logistika. Pokiaľ sa nákupy realizovali prevažne v kamenných obchodoch, nebol problém nevhodný tovar vrátiť alebo vymeniť. Avšak pri elektronickom obchodovaní firmy tiež nesmú zabúdať na spätný tok tovaru. Reverzná logistika musí byť organizovaná rovnako efektívne ako dodávka tovaru zákazníkovi. Firma by mala mať zavedené procesy, ktoré zabránia finančným stratám v prípadoch, ak náklady na vrátenie tovaru prevýšia hodnotu tovaru.

Posledná míľa

Posledná míľa, teda záverečné doručenie až priamo k zákazníkovi, je kľúčovým zavŕšením celého logistického reťazca. Pre zákazníka je posledná míľa často rozhodujúca pre jeho celkovú spokojnosť s kvalitou dodania. Na pokrytie poslednej míle je možné použiť širokú škálu dopravných prostriedkov, od elektrických dodávok, cez bicykle, až po autonómne autá či drony. Tu ako príklad možno spomenúť Amazon Prime Air, teda doručovanie do 30 minút pomocou lietajúcich dronov. Iným príkladom je firma Starship Technologies, ktorá využíva malé drony so šiestimi kolesami na doručovanie tovaru v relatívne obmedzenom priestore a v roku 2021 takto doručila dva milióny zásielok.

Hoci technológie zohrávajú hlavnú úlohu pri zlepšeniach, netreba podceňovať ani zlepšovanie infraštruktúry a nákladovú optimalizáciu vybavenia. Posledná míľa tiež predstavuje príležitosť pre tretie strany. Rozvíjajúcim sa sektorom je tak posledná míľa ako služba (last mile as a service, LMaaS).

Ekológia

Ekologická udržateľnosť sa stáva imperatívom nielen pre firmy, ale aj pre zákazníkov. Podľa prieskumu konzultačnej spoločnosti McKinsey až 70% zákazníkov by si bolo ochotných priplatiť 5% za porovnateľný výrobok, ak by však bol vyrobený ekologickejším spôsobom.

A ako sa ekologická udržateľnosť dá dosahovať v logistike? V prvom rade palivovo efektívnymi vozidlami, ďalej tiež mikroskladmi a recyklovateľnými obalmi. Okrem toho, že tieto opatrenia minimalizujú uhlíkové emisie, často aj redukujú náklady na dopravu.

Technológie

Optimalizácia dodávateľského reťazca s využitím najnovších technológií bude pokračovať. Cloudové technológie umožňujú prístup k spoľahlivým informáciám v reálnom čase. Uľahčujú tak prijímanie kvalifikovaných rozhodnutí a flexibilné reagovanie na vznikajúce situácie.

K rýchlejšiemu nasadzovaniu softvérových riešení prispievajú aj programy digitálnej transformácie a zavádzanie 5G sietí. Ďalšími faktormi rozvoja bude iste umelá inteligencia a internet vecí.

Aj v roku 2022 bude pokračovať automatizácia logistických procesov. Systémy sledovania pohybu a polohy v reálnom čase prispejú k zvýšeniu bezpečnosti vodičov aj nákladu.

Exit mobile version