Cez internet nakupujeme dovolenky, technologické hračky, knihy, potraviny a mnoho iných vecí a služieb. Ale ako iste tušíte, najviac nakupujeme cez internet oblečenie, a to na celom svete. Módny biznis je obrovské odvetvie nielen čo sa týka objemov produkcie a tržieb, ale aj jeho dopadov na životné prostredie. A to je dôvodom na vážne zamyslenie, nielen predajcov, ale aj dodávateľov, dopravcov a v neposlednom rade aj každého z nás ako spotrebiteľa.
Spotrebitelia tretinu výrobkov vrátia
V májovom vydaní časopisu Parcel and Postal Technology vyšiel článok so zaujímavým číslom: 30 percent. To je podiel výrobkov, ktoré zákazníci po dodaní vrátia. Pri takých obrovských objemoch, aké prúdia k zákazníkom nakupujúcich cez internet, je 30 percent veľmi veľké číslo z hľadiska ekonomického, aj ekologického.
Keďže veľké firmy si uvedomujú ich dopad na životné prostredie, stále viac sa snažia správať zodpovednejšie. Aj z tohto dôvodu sa módna značka Zara rozhodla zaviesť opatrenie, ktoré, ako verí, dokáže objem vrátených výrobkov podstatne znížiť.
Poznáte to, kúpite si módny kúsok cez internet, ale keď ho kuriér doručí a vyskúšate ho, úplne vám nesedí, nepáči sa vám, alebo vyzerá podstatne inak ako na modelke na obrazovke počítača alebo mobilu. Rozhodnete sa ho poslať späť, ako inak, bezplatne. Veď obchodník s tým počíta a chce vám ako zákazníkovi maximálne vyjsť v ústrety.
Malé postrčenie k zodpovednejším nákupom
Zara však podiel vrátených výrobkov chce znížiť, preto zaviedla poplatok za vrátený tovar. Suma 1,95 britskej libry, v prepočte niečo vyše 2,20 EUR, nie je nič hrozné, ale zákazníkov vychováva. Znamená to, že zákazník si lepšie premyslí nákup. Pred nákupom možno klikne aj na veľkostnú tabuľku a vezme si krajčírsky meter.
Značka Zara je súčasťou španielskej skupiny Inditex, spolu s ďalšími značkami ako Pull&Bear, Massimo Dutti, Bershka alebo Stradivarius. Inditex a H&M sú podľa Statista.com najväčší módni predajcovia v Európe. Celosvetovo zaujali druhú a tretiu priečku.
Čo robia veľkí predajcovia
Udržateľnosť a ekológia musia byť viac ako len heslá určené na tlačové konferencie a korporátne porady. V celom dodávateľskom reťazci je pri troche fantázie a vôle pomerne veľa priestoru na zlepšenia.
Inditex podľa svojej poslednej výročnej správy, napríklad popri transformácii vlastných skladových a logistických procesov, dbá na zohľadňovanie ekologických hľadísk aj u svojich dodávateľov, ktorých má po celom svete 1 790. Títo dodávajú výrobky z celkovo 8 756 tovární. Asi netreba zdôrazňovať, že najviac dodávateľov je z Ázie (978) a dodávajú výrobky z celkovo 4 567 fabrík.
Okrem práce s dodávateľmi, sa skupina snaží výchovne vplývať aj na spotrebiteľov. Motivuje ich k tomu, aby oblečenie, ktoré už nenosia priniesli do najbližšej predajne alebo zberného kontajnera. V Španielsku dokonca ponúka osobné vyzdvihnutie priamo odo dvier. Prostredníctvom mimovládnych organizácií a neziskových programov sa oblečenie následne dostáva k ľuďom na druhotné použitie.
Inditex takýmto spôsobom v roku 2021 vyzbieral viac ako 16 000 ton oblečenia, obuvi a doplnkov. Skupina H&M vyzbierala porovnateľný objem – vyše 15 000 ton.
Reverzná logistika tak pomáha nielen pri vracaní nového tovaru, ale aj pri zbere šatstva na darovanie a druhotné použitie.